Otvárací Koncert Festivalu Viva Italia 2019

Podujatie Kežmarok

Otvárací Koncert Festivalu Viva Italia 2019

Raoul Moretti je všestranný a experimentálny harfista s veľmi originálnym prístupom k hudobnému nástroju. V priebehu rokov ho tento prístup priviedol k rozvoju jeho umeleckej cesty pri hľadaní osobného štýlu. Dnes je to jeden z najinovatívnejších harfistov s medzinárodnou umeleckou dráhou, nakoľko svoju harfu vnáša do rôznych hudobných smerov (avant-garde, pop-rock, world music, electronics, nu-dance, classic, free improvising), do ďalších foriem umenia (tanec, maľba, kino, video-inštalácie) a do rôzneho prostredia (divadlá, kluby, diskotéky, domy, stanice, cesty, nemocnice a zdravotnícke strediská). Dnes je jedným z najžiadanejších harfistov na svete kvôli používaniu elektrickej a elektronickej harfy, vystupoval v Taliansku, Švajčiarsku, Francúzsku, Belgicku, Španielsku, Chorvátsku, Srbsku, Bulharsku, Poľsku, Číne, Hon Kongu, Paraguaji, Čile, Mexiku, Venezuele, Martiniku, Dominikánskej republike, Brazílii a Austrálii. Je zakladateľom a umeleckým riaditeľom Medzinárodného festivalu Arpe del Mondo (Harfy sveta).
Dňa 25/11/2005 U.N.E.S.C.O vyhlásilo „...tenorový spev pastierov z centrálnej časti Sardínie ...“ za „... masterpiece of the oral and intangibile heritage of umanity...“ (Ústne a nehmotné dedičstvo ľudstva) spolu s ďalšími 42 majstrovskými dielami z celého sveta. S prestížnym uznaním, medzinárodná porota, ktorej predsedala jordánska princezná Basma Bint Talal, chce dať celému svetu do pozornosti, chce chrániť a zhodnocovať nekonečné ústne dedičstvo, hudbu a tance a všetky ďalšie aspekty, viac, alebo menej mytologické, ktoré charakterizujú najrýdzejšie a najautentickejšie tradície národov a etnických menšín, tradície, ktoré charakterizujú a odlišujú rôzne spoločenstvá, ale ktoré sa spájajú cez proces budovania vlastnej identity, pri spoločnom a vzájomnom rešpektovaní a úcte. Dostali sme sa k tenorovému spevu, po dlhom a dôkladnom štúdiu a výskume zo strany inšpektorov medzinárodnej agentúry, ktorí navštevovali obce oblasti Barbagia počas ich dedinských osláv, momentov spoločného hodovania, v kaviarničkách, vínnych pivniciach, pri strihaní oviec a pri všetkých tých tradičných situáciách, ktoré charakterizujú najarchaickejší výraz tohto kúta Sardínie. Pôvodne bolo zámerom upriamiť ich pozornosť na pastorálnu kultúru, od vidieckych prác po jazyk a potom na všetky ostatné tradície, vrátane „matriarchálnej“; bol tiež vytvorený pojem „Pastoralismo“, ktorý by mohol zhrnúť tento svet, a ako bolo povedané vplyvným sardínskym antropológom Prof. Bachisiom Bandinu„Pastoralismo nie je remeslo, ale je to životný štýl..!“ . Nakoľko bolo ale mimoriadne komplikované upriamiť pozornosť poroty na celý tento „svet“, ktorý je síce určite zaujímavý a neobyčajný, ale príliš rozsiahly a komplexný, myšlienkou bolo nájsť niečo z týchto tradícií, niečo, čo by mohlo najlepšie reprezentovať spoločenstvo označované pojmom „Pastoralismo“. Výber padol jednomyseľne a bez akejkoľvek pochybnosti na tenorový spev, spev, ktorý pozorovatelia, ktorí prišli z Paríža jednak oficiálne, ako aj anonymne, nachádzali pri všetkých situáciách osláv a spoločného hodovania, ale aj pri obyčajných chvíľach oddychu a v každom období v kaviarničkách, vínnych pivniciach: uznalo sa, že tento spoločný a rozšírený zvyk, sila, tvrdé a zároveň melodické zvuky, výnimočná osobitosť a jedinečnosť tejto hudobnej formy, vystihuje lepšie ako akákoľvek iná vec, dušu a ducha ľudí z oblasti Bargagia a zo Sardínie. Zamerali sme sa teda na túto cestu a dospeli sme tak k uznaniu, v ktoré sme dlho dúfali a hľadali, a ktoré priviedlo Sardíniu do pozornosti medzinárodného spoločenstva a dalo tak zaslúženú prestíž tenorovému spevu. (Vstup 8,00 € / 6,00 € do 11.06. www.predpredaj.sk alebo v MIK Poprad)

Streda 12. júna 2019 o 19:00 – 20:30

Fotografie
Podobné podujatia