Elias Nardi Quartet (Taliansko) – Koncert "Cesta do vzdialených krajín. Hudba Stredomoria"

KATEGÓRIA:
Zdieľať podujatiePridať fotografiePridať do môjho kalendára

Elias Nardi Quartet (Taliansko) – Koncert "Cesta do vzdialených krajín. Hudba Stredomoria"

Elias Nardi Quartet (Taliansko) – prvý krát na Slovensku:

Elias Nardi | Oud (arabská lutna)

Didier François | Nyckelharpa

Carlo La Manna | Basová gitara

Emanuele Le Pera | Bicie nástroje

Dátum: utorok 2.4.2019

Čas: Od 20:00 do 21:00

Vstup voľný

Projekt Elias Nardi Quartet sa zrodil zo stretu rôznych štýlov spájajúcich elementy etnickej, džezovej a klasickej hudby.

Ich hudba má medzinárodný nádych, rozsiahlu víziu, ktorá pramení z ciest do oblasti Stredného východu (predovšetkým Eliasa Nardiho, ktorý tam cestoval kvôli štúdiu nástroja oud) a z početných koncertov po Európe, Afrike a Ázii v rôznej zostave.

Prostredníctvom historických hudobných nástrojov nám toto zoskupenie predstaví melódie, aké mohli počuť európski cestovatelia na svojich cestách v oblasti Stredného východu (čiže aj vo Svätej zemi) a v Severnej Afrike, teda na miestach, odkiaľ pochádzajú veľké osobnosti kresťanských dejín, ako sv. Augustín, sv. Monika, sv. Cyprián, púštni Otcovia a niektorí svätí Otcovia. 

Kvarteto Eliasa Nardiho vzniklo z ideálneho spojenia kultúr a hudobných tradícií, prostredníctvom splývania tónov nástroja oud (arabská lutna, knieža hudobných nástrojov pochádzajúcich zo Stredného východu) a nyckelharpy (historický sláčikový nástroj európskeho pôvodu, ktorý počas storočí zanikol a zachoval sa len vo Švédsku. Tento nástroj bol aj vďaka svojmu krásnemu zvuku znovuobjavený na medzinárodnej úrovni v posledných desaťročiach). Kompozičné zložky prítomné v dielach kvarteta zahŕňajú najrozličnejšie žánre, od etnickej hudby Stredomoria po škandinávsky sever, od “minimalistických” prejavov (David Sylvian) po historickú hudbu. Všetky tieto prúdy sa spájajú vďaka harmonickej, melodickej a rytmickej podpore basgitary a originálnymi zvukmi perkusií.

Elias Nardi Quartet prostredníctvom svojej hudby rozpráva príbeh zázračného stretnutia štyroch hudobníkov, ich duší a nástrojov. Je to projekt, ktorý poníma kultúry a tóny ako nekonečný archív emócií, v ktorom tóny odzrkadľujú nesmrteľné ľudské myšlienky.

Elias Nardi sa narodil v talianskom meste Pescia v roku 1979, prehĺbil si znalosti v hre na nástroj Oud (arabská lutna) prostredníctvom mnohých ciest do oblasti Stredného východu. Navštevoval hodiny palestínskeho virtuóza Adela Salameha, vytvoriac si osobný vzťah k nástroju pri plnom rešpektovaní miestnych tradícií hry na lutnu. Zároveň pokračoval v štúdiu klasických a jazzových kontrabasov.

Okrem rozvíjania svojho hudobného a kompozičného výskumu v rámci projektov skupiny Elias Nardi Group, s ktorou pravidelne koncertuje v rôznych krajinách sveta, vystupuje na festivaloch, v divadlách a živých rozhlasových vysielaniach pre najvýznamnejšie európske spoločnosti ako Radio Rai, ˇšvajčiarske a talianske Rádio RSI a RTBF Radio Télévision Belge Francophone, spolupracuje s osobnosťami ako Ares Tavolazzi, Daniele Di Bonaventura, Paolo Vinaccia, Gianluca Petrella, Riccardo Tesi a Banditaliana, Claudio Farinone, Fausto Beccalossi, Pino Jodice, Giuliana Soscia a Nazanin Piri-Niri.

Carlo La Manna je hudobník, skladateľ, spisovateľ a divadelný herec. Začal študovať hru na bicích nástrojoch, keď mal šestnásť rokov (neskôr sa zdokonaľoval v džezových bicích u Giulia Capiozza, historickým členom skupiny Area), ale veľmi skoro sa upriamuje na elektrickú basgitaru, hrá rock a džez v rôznych zoskupeniach, ako napríklad v experimentálnej skupine gitaristu Andreu Braida. Od roku 1988 začína prehlbovať svoje štúdium klasického kontrabasu a violončela. Navštevoval semináre Umbria Jazz a následne sa venoval komponovaniu ambientálnej hudby. Absolvoval mnohé nahrávky ako skladateľ a hudobník, štylisticky oscilujúc prevažne medzi world music, džezovou a etnickou hudbou, napísal tanečné a divadelné skladby, ale aj hudbu k dokumentárnym filmom. Spolupracoval a vystupoval s osobnosťami ako Sam Rivers, Arvo Pàrt, Philip Glass, Antonella Ruggiero, Mark Harris, Riccardo Tesi, Giovanni Sollima, Daniele Di Bonaventura, Marco Ambrosini, Gianluca Petrella, Roger Ludvigsen a Snorre Bjerck.

Emanuele Le Pera začal študovať hru na bicie koncom deväťdesiatych rokov u Lorenza Gasperoniho a neskôr si vedomosti prehĺbil štúdiom arabsko-osmanských perkusií u Abdallaha Mohammeda, Ibrahima El Minyawiho a Walida Husseina a perzských bicích nástrojov u Mohssena Kasirossafara.

Pokračoval v štúdiách bohatého hudobného dedičstva Stredného východu a arabského sveta, pričom sprostredkúval klasický arabsko-osmanský repertoár cez osobný zanietený vzťah k nemu.

Používa aj perkusie, ktoré sám navrhol a zhotovil. Svojím neustálym kreatívnym bádaním experimentuje so zvukmi vo všetkých jeho odtieňoch a v rámci rôznych hudobných žánrov, od džezu po experimentálnu hudbu. Dlhšie spolupracuje s hudobníkmi a tanečnicami medzinárodného významu.

Didier François je huslista a nyckelharpista narodený v Brusseli. Medzi jeho diskografickými albumami nájdeme spoluprácu s hudobníkmi ako Renaud Garcia-Fons (kontrabas), so švédskym objavom Ulrikou Boden (spev) a Lévonom Minassianom (hudobníkom, ktorý vystupoval aj s Petrom Gabrielom a Stingom). S talianskym nyckelharpistom Marcom Ambrosinim nahral 44 duetov pre husle od Bélu Bartóka (prepísaných pre nyckelharpu). S hudobným skladateľom Howardom Shorem sa zúčastnil na live performance "Pán prsteňov". Jeho repertoár je presiaknutý eklektickými vplyvmi a prelínajú sa v ňom improvizácie s tradičnými melódiami, klasickou hudbou a džezom.