Podujatia, akcie Kotmanová

Web obce
Najbližšie podujatia v obci od 25.05.2018
V obci neevidujeme žiadne podujatia. V okrese Lučenec nasledovné:
Fotografie z podujatí v obci Kotmanová

GEOGRAFICKÁ CHARAKTERISTIKA.

Polohopis: obec Kotmanová, okres Lučenec , región Novohrad, štát Slovenská republika. Zemepisné súradnice Kotmanovej 48 ° 28 ´ severnej zemepisnej šírky a 19° 35´ východnej zemepisnej dĺžky. Nadmorská výška : 304 m stred obce, 300-900 m v chotári. Leží na JZ slovenského rudohoria  v doline Vrbinského potoka s v výmerou chotára 1697 ha. Od okresného mesta Lučenec je vzdialená 22 km. Obec leží leží v úzkej dolinke otvorenej na juh, ktorá je z východu, severu a západu ohraničená príkrimy, stúpajúcimi vrchmi. Historické miestne časti: Baľovka,Bezinka, Dlhý diel, Hlboké, Horné Fafáky, Pavlova jama, Laz Zadok, Polianka, Pusté lazy, Studená dolina, Tisovmík, Žiar. V súčasnosti: Dlhý diel -  Studená voda, Horné Fafáky, Pusté lazy a Suchá dolina.

Vzdialenosť od hlavnej cesty E 571 v smere Zvolen - Lučenec predstavuje 4 km. Obec Kotmanová susedí s obcou Dobroč, s ktorou ju viaže takmer spoločná história.

GEOMORFOLOGICKÉ ČLENENIE.

Obec Kotmanová svojou geografickou polohou patrí do nasledovnej sústavy

- alpsko - himalajská sústava - podsústava Karpaty - provincia Západné Karpaty - subprovincia - Západné vnútorné Karpaty - oblasť - Slovenské Rudohorie - celok Stolické Vrchy - podcelok Málinské Vrchy - jedná sa o horský krajinný podcelok, ktorý na juhu a juhozápade ohraničuje Revúcka vrchovina a na severozápade a severe Veporské vrchy, na severovýchode Klenovské vrchy.
Členitý kataster obce Kotmanová tvoria aj horniny veporského kryštálnika, druhotné kremence a zvyšky sopečných hornín.

TURISTICKÉ CHODNÍKY.

Značkované turistické trasy:

A. Červená značka -  diaľková trasa, ktorá začína v obci Drahová pri Kokave nad Rimavicou a prechádzka celou oblasťou Látky cez Drahovú (1 118 m) - prameň Ipľa - sedlo Prašivá- Býkovo (1 111 m) - Táňovo - (929 m) -  Prieraz (nad vodnou nádržou Málinec) -  Hrnčiarky -  Kotmanová -  Dobroč - Mýtna - Divín a odtiaľ popri hrade cez Bukovský vŕšok lesom až na sedlo Žiar (pri obci Tuhár). Odtiaľ je možno pokračovať po modrej značke smerom Sedem chotárov (602 m), alebo cez obec Tuhár do Políchna a na Bralce, odkiaľ je možný návrat po zelenej značke popri medvedej jaskyni chránený prírodný útvar do obce Tuhár a cez sedlo Žiar až k vodnej nádrži Ružiná, prípadne od vrcholu Bralec (817 m) na Budinskú skalu a chatu pod Javorom.

B. Modrá značka -  stredne dlhá trasa, ktorá začína v obci Podkriváň (železničná stanica) a pokračuje vedľa vrcholu Javor (821 m) hrebeňom Divínskych lazov do Divína. Odtiaľ popri vodnej nádrži Ružiná s možnosťou odbočiť na hrádzi na žltú značku smer Sedem chotárov (602 m) alebo pokračovať do obce Lovinobaňa s možosťou odbočiť na zelenú značku na vrchol Strieborná, či po modrej značke cez horský hrebeň Hrbáky osada Horné Fafáky (s možnosťou odbočiť po zeleni na vrch Strieborná), možno pokračovať po modrej cez malú obec Hrnčiarky a odtiaľ striedavým horským terénom do obce Málinec.

C. Žltá značka -  začína v obci Divín (park) a pokračuje vedľa kostola smer Budiná (horská obec 636 m- pamätník SNP nad obcou- skalný útvar Kamenné vráta (miestny názov) -  bývalá chata pod Javorom (750 m) možnosť výstupu na vrchol Javor po modrej značke alebo pokračovať smer Divín - Píla po modrej značke po odbočke žltej do obce Píla (železničná stanica). Poznámka Tromi turistickými značenými cestami prechádzajúcimi obcou Divín je možné navštíviť celé blízke  okolie so svojimi prírodnými a historickými zaujímavosťami a na turistických rázcestiach odbočiť aj do odľahlejších oblastí nášho kraja.

D. Zelená značka - okolo vodnej nádrže Ružiná-Lovinobaňa /železničná zastávka/ - po modrej a žltej značke asfaltovou cestou, po 100m vpravo do lesa, lesnou cestou a okrajom lesa na hrádzu vodnej nádrže Ružiná. Tam žltá odbočuje po hrádzi vľavo k reštaurácii Kotva v Ružinej a modrá pokračuje po ceste medzi vodnou nádržou a lesom, vedľa chát, campingu, rekreačných zariadení a hotela do obce Divín, kde je križovatka modrej a červenej značky. Ďalej po červenej doprava na železničnú stanicu Mýtna, kde trasu ukončíme. Červená značka pokračuje do hornatých častí Bykova.

KOTMANOVSKÉ VODOPÁDY.

Kotmanová, obec ležiaca v prekrásnom lone prírody, utiahnutá v doline Vrbinského potoka na rozhraní Veporských po ľavej strane a Stolických vrchov po pravej strane(v smere proti prúdu), skrýva mnoho neznámych prírodných krás. Či sú to už rôzne horské bystriny, bralá, kamenné steny, pomerne vysoké kopce, ale hlavne vodopády a kaskády, ktoré sa nachádzajú skoro v každej dolinke, na ktoré je Kotmanová a jej Veporská časť tak bohatá. Hlavne v jarnom období, keď voda z topiaceho sa snehu plní korytá každého prítoku Vrbinského potoka sa vytvárajú vďaka veľkému výškovému rozdielu a kamennému podkladu väčšie, či menšie vodopády. V lete by ste mnohé márne hľadali, ale predsa sú dvoje také, ktoré sa oplatí navštíviť aj v suchšom období. O tých prvých už zmienka na webe bola. Sú známejšie, lebo sú blízko obce a prístup k nim jednoduchší. No sú i menšie čo do veľkosti, ale aj množstva vody, nakoľko je to len prítok hlavného toku potoka  ( i keď najväčší). V hornej časti hlavného toku medzi Pohanským hradom a Dlhou úbočou v časti zvanej domácimi ,,pod Kotlíkom,, sa nachádzajú druhé, väčšie no i menej prístupné vodopády. Nakoľko sú dosť ďaleko od obce poznajú ich len ,,Kotmanovčania". Keď návštevník bude pozorne sledovať okolie, celkom určite tu natrafí aj na stopy medveďa a pri dosť veľkej dávke šťastia i na stopy rysa alebo vlka. Pred niekoľkými rokmi obec Kotmanová v spolupráci s KST organizovala akciu ,,PRECHOD KOTMANOVSKÝMI VODOPÁDMI,, ale po zimnej kalamite v nasledujúcom roku od akcie ustúpila, nakoľko sa terén stal neschodným. Do budúcna sa uvažuje o opätovnom obnovení akcie.
GPS: Vodopády Kotlík- 48°30´29.67" S a 19°35´32.71" V
Kozí chrbát -48°30´05.36" S a 19°34´49.80" V

Podujatia v obci Kotmanová. Sekcia tradičné podujatia.

Organizujete podujatia v obci Kotmanová ? Pridajte bezplatne Vaše podujatie na stránky AjDnes.sk

Podujatia v obci Kotmanová. Sekcia knižnice.

- 3998/2000-400/4690, Obecná knižnica Kotmanová, Kotmanová 124 - Mýtna, 047/4397109,